Venkov - nadále opomíjený, stagnující

Opomíjený venkov obrovská chyba po Listopadu, nebo záměr?

Možná si někdo řekne, že myšlenka záměru je čirou spekulací. Ale pokud se podíváme na strategii komunistů v padesátých a dalších desítkách let a uvědomíme si, že v politice po Listopadu hráli komunisté nadále prim, pak až tak daleko od pravdy nebudeme. Udržení venkova a jeho obyvatel v určité tenzi, naštvanosti oproti podmínkám obyvatel měst (rozdmýchávání nenávisti, zášti), omezení možností rozvoje venkova, omezení uplatnění mladých v místě svého domova, kde vyrůstali (zpřetrhání vazeb), doslova likvidace malého a středního podnikání a farmaření (byrokracie, neustálé kontroly a buzerace hygieny, hasičů, FÚ, apod.) – to vše byly praktiky komunistů, které pokračovali po Listopadu a jsou běžnou praxí dodnes.

Jaké pravomoci a jaké podmínky pro obce nastavili tvůrci Ústavy ČR v době, kdy (a to je potřeba si uvědomit) byli u moci vysoce centralisticky nastavení jedinci (většinou bývalí komunisté, estébáci, prognostici)? Obce jsou v Ústavě postaveny (stejně jako občané) úplně mimo možnost vlivu na tvorbu pravidel (zákonů). Kolik tedy dostanou peněz (kolik jim bude z centra přerozděleno) je závislé jen a pouze na rozhodnutí vládnoucí politické garnitury (= většiny poslanců ve Sněmovně  >>). Podmínky jsou poslanci nastavovány v zákoně o rozpočtovém určení daní č. 243/2000 Sb. – tzv. RUD. No a vzhledem k tomu, že se obce mohou proti jeho znění a změnám de facto i de iure stavět třeba na hlavu, dochází ze strany špatně hospodařících vládnoucích garnitur k neustálým pokusům sebrat co nejvíce prostředků především menším městům a obcím.

Jistě, obce mohou být součástí nějakých organizací (např. Sdružení měst a obcí) Jenže s těmi poslanci mohou, ale také právě nemusí jednat.  No a tyto organizace také nemusí mít v čele vedení, která by „kopala“ za malé a střední obce.

Příjmy českých obcí z místního podnikání jsou jedny z nejnižších v EU - pouhá 2 %

Chování politiků centrálních ústavních institucí (vlády, Sněmovny) vůči malým a středním obcím je čím dál více diskriminační. Nejen že valí na obce tuny byrokracie, ale do jejich rozpočtů nechali vlády a poslanci centra plynout druhý nejnižší podíl z příjmu z podnikatelské aktivity na jejich území v celé EU. Pouhá 2 %!  >>.

V sousedních zemích přitom tento podíl z tzv. místního určení daní činí 30 %, v severských dokonce více než 50 %. Je třeba si uvědomit, že takto zcela vadně nastavený podíl příjmů obcí z podnikatelské aktivity na jejich území má zásadní vliv i na hospodářství celé země. Obce nemají žádnou motivaci přivádět a prát se o investice firem v jejich katastrech (když z těch firem nic nemají a jen by se jim zvýšily náklady), čímž dochází k celkovému ochabování a poklesu investic v ČR jako celku. Dochází k snižování nabídky kvalitnějších a lépe placených míst na venkově (což by udrželo především mladé lidi) a je zde mnoha dalších negativních dopadů, které s tím souvisí.

Rozbor stavu, kdy rozpočty českých měst a obcí mají druhý nejnižší podíl z příjmu z podnikatelské aktivity na jejich území přinesl např. server Seznam Zprávy v článku Obce nestojí o průmysl a velký byznys.

Proč by obce lákaly investory, když z daní dostanou žalostně málo

To je komentář Pavla Sovičky ke špatnému sytému přerozdělování daní. který obce ani kraje nemotivuje k tomu, aby odporovaly podnikatele a investory – SeznamZpravy.cz.

Česko bohužel už zdaleka není premiantem v lákání zahraničních investic. A to ani v regionu střední a východní Evropy. I když máme nespornou výhodu v geografické poloze i v dlouhé průmyslové tradici, utíká nám dnes agilnější Polsko, ale konkurencí nám jsou také země jako Německo či Rakousko. Jedním z důvodů je i nastavení rozpočtového určení daní.

Podstatné je vypíchnout, že příjem české obce je zásadně odvislý od výše koeficientu daně z nemovitosti. Pokud se využije pro průmyslové objekty na maximum, platí podnikatel v Česku výrazně více než v Rakousku i Německu. Tento krok také naráží na fakt, že příliš vysoká daň z nemovitosti může být likvidační pro menší lokální firmy. 

Na rozdíl od Německa i Rakouska tak daňový systém v Česku nemotivuje obce ani kraje, aby lákaly a podporovaly podnikatele a investory, kteří nabízejí co nejvyšší mzdy a dosahují co největších zisků. České obce totiž nedostanou téměř žádnou část z odvodů za zaměstnance a ani nemají lokálně žádný podíl na dani ze zisku společností. Česko je tak v Evropě zcela unikátním příkladem demotivace obcí a krajů k rozvoji a zájmu o podnikatelské dění na jejich území.

Příklady Německa a Rakouska samozřejmě vychází z jiné historické i územně-správní reality. Ale dnešní stav, kdy české obce benefitují jen na rigidní dani z nemovitosti, brzdí náš hospodářský rozvoj. Obecní pokladny by měly do budoucna určitě dostávat více prostředků i z reálné ekonomické hodnoty vytvořené na území dané obce. To bude zásadní krok k větší konkurenceschopnosti celého Česka.“

Proč si tak špatně nastavený systém nechávají obce líbit?

Ano. To je otázka. Jedním z velkých problémů může být, že ani 35 let ještě nestačilo k tomu, aby na komunální úrovni vedli radnice lidé, kteří by nebyli jen dobrými správci své obce, ale byli současně také politiky znalými jak a proč „to“ funguje v jiných zemích a v naší zemi nikoli. Škoda že si starostové nevydupali dotační projekty na ministerstvu pro místní rozvoj (jistě by EU neměla problém na tyto projekty výrazně přispět, nebo je i celé zaplatit), díky kterým by jezdili na zkušenou do zemí, kde ta decentralizace moci existuje, kde je systém nastaven podle principu subsidiarity a kde daňový systém nestaví obce do prosebníků vůči státu.

Souvislost je zcela jistě i v tom, že celostátní politické strany nemají široké členské základny. Tím by v nich měl „venkov“ měl silnější hlas. Štědré financování politických stran a hnutí ze strany státu ( >>tyto členy na komunální úrovni nepotřebují a ani je vlastně nechtějí. Nepotřebují politiky, kteří by jim nabourávali nebo chtěli měnit jejich centralistický systém.

Vzhledem ke špatnému hospodaření státu a snaze získat do centrálního rozpočtu chybějící desítky miliard, dochází i k neustálému ořezávání obcí o další další miliardy. Obce se sice začínají trochu více probouzet, ale na nějakou „generální stávku obcí“ to ještě zdaleka nevypadá. 

je to, bohužel, již Ústava ČR, která obcím zavírá v jednáních s poslanci ústa a staví do postavení, kdy budou hrát vždy betla  >>.

Komunální politici a především starostové by si měli uvědomit, že je to celkový systém státu, který je nastavený směrem k obcím velmi centralisticky a nadřazeně. A že nejsou nejnižšími, ale ZÁKLADNÍMI územními samosprávnými celky.