NKÚ - jak stát (ne)hospodaří s penězi občanů
Stát, který se bojí pravdy o sobě: Jak Česká republika ignoruje závěry Nejvyššího kontrolního úřadu
Kdybychom měli jmenovat jednu instituci, která dlouhodobě a systematicky odhaluje skutečný stav českého státu – jeho nehospodárnost, neefektivnost, porušování zákonů a nekoncepčnost –, nebyl by to žádný politický výbor nebo komise. Byl by to Nejvyšší kontrolní úřad.
A přestože jeho kontrolní akce každoročně přinášejí desítky závěrů, které by v právním státě měly vést k důslednému vyšetření a odpovědnosti konkrétních osob, v České republice se z těchto závěrů nestává nic víc než papír „vzato na vědomí“.
Stát v roli vlastního viníka
Závěry kontrolních akcí NKÚ (KA) jsou v posledních letech šokující nejen svým rozsahem, ale i jednotným obrazem, který o fungování státu malují:
- nehospodárné nakládání s majetkem,
- neúčelné a neefektivní výdaje,
- systémová nečinnost a nekoncepčnost řízení,
- a často i zjevné porušování zákonů.
Například NKÚ opakovaně upozorňuje na porušování tří klíčových zákonů, které tvoří samotný rámec finanční kázně státu:
1) Zákon o rozpočtových pravidlech (č. 218/2000 Sb.) – podle § 14 odst. 2 a 3 musí poskytovatel dotace stanovit účel, podmínky a kritéria.
NKÚ však zjišťuje, že ministerstva i fondy tato kritéria často vůbec nestanoví – nebo je formulují tak vágně, že umožňují libovolný výklad. Výsledek? Ztrácí se miliardy a odpovědnost mizí v mlze.
2) Zákon o zadávání veřejných zakázek (č. 134/2016 Sb.) – § 36 odst. 1 ukládá povinnost stanovit jasná hodnoticí kritéria pro výběr nabídek.
NKÚ ale v řadě kontrol konstatuje, že kritéria jsou buď neurčitá, nebo zcela chybí – tedy že zadavatel porušil zákon, ale nikdo to neřeší.
3) Zákon o finanční kontrole (č. 320/2001 Sb.) – tento zákon má zajistit hospodárnost, efektivnost a účelnost (tzv. zásady 3E)
Když však NKÚ opakovaně konstatuje, že státní správa neplní ani základní požadavky, znamená to, že kontrolní mechanismus státu selhává v samotné podstatě svého poslání.

NKÚ od svého vzniku v roce 1993 nachází v téměř každé kontrolní akci závažné nedostatky v hospodaření státu. Opakovaně upozorňuje na obrovské objemy peněz – v řádech i desítek miliard korun –, které stát ztrácí kvůli nekoncepčnosti, nesystémovosti a také kvůli nehospodárnému, neefektivnímu a neúčelnému nakládání s veřejnými prostředky a majetkem.
Poslanci a senátoři však toto dlouhodobé plýtvání bohužel desítky let ignorují.
Porušení zákona bez následků: český paradox
Podle trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.) je škoda nad 10 000 Kč již hranicí, kdy může být čin kvalifikován jako trestný čin.
Kontrolní závěry NKÚ však obsahují stovky případů, kde škody dosahují statisíců, milionů a často i desítek milionů korun.
A přesto se neděje nic.
- Žádné trestní oznámení,
- žádné vyšetření odpovědných osob,
- žádné přijetí systémových nápravných opatření.
NKÚ přitom podle § 8 odst. 1 trestního řádu (zákon č. 141/1961 Sb.) má povinnost neprodleně oznámit orgánům činným v trestním řízení skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin.
Tedy: zjistí-li NKÚ například škodu nad 10 000 Kč způsobenou porušením zákona, musí jednat.
Jestliže tak systematicky nečiní, sám porušuje zákon.
Když Parlament selhává v kontrolní roli
Stejně závažný problém však leží i v Parlamentu.
Poslanecké výbory – zejména kontrolní, rozpočtový a výbor pro veřejnou správu – každoročně projednávají desítky kontrolních závěrů NKÚ.
A jak s nimi naloží?
👉 „Vezmou je na vědomí.“
Bez usnesení, bez tlaku na vládu, bez podnětu pro orgány činné v trestním řízení.
Tímto způsobem poslanci a senátoři fakticky rezignují na svou ústavní povinnost vykonávat kontrolu vlády a hájit zájmy občanů.
Z právního hlediska tím navíc zanedbávají oznamovací povinnost, která podle § 8 odst. 1 trestního řádu dopadá na všechny státní orgány, tedy i na parlamentní výbory.
Každý poslanec, který se seznámí se závěry NKÚ a neoznámí podezření na trestný čin, přebírá díl odpovědnosti za nečinnost státu.
Kolik nás stojí systémová neefektivita
Nesystémovost a nekoncepčnost nejsou jen fráze. Jsou to reálné miliardy, které mizí každý rok v důsledku neexistence dlouhodobých koncepcí, nekoordinované práce a zbytečných projektů.
Zkusme jednoduchý příklad:
Pokud by každý z přibližně 150 000 úředníků (ve státní správě a samosprávě) díky lepší systematičnosti, efektivnímu řízení a odstranění zbytečné byrokracie ušetřil pouhou 1 hodinu práce denně (1 hodina = 300 Kč = cca průměrný plat státních úředníků),
pak by:
- měsíční úspora činila:
150 000 úředníků × 300 Kč × 22 dní = 990 000 000 Kč (téměř 1 miliarda Kč měsíčně) - roční úspora by pak dosáhla:
12 miliard korun.
To je více, než kolik stát ročně vynakládá na celé Ministerstvo spravedlnosti nebo na fungování českého Senátu po dobu několika let dohromady.
A to mluvíme jen o efektivitě práce, nikoli o miliardách, které mizí v neúčelných dotacích, zbytečných investicích či nesplněných projektech.
Kdo chrání stát před státem?
Nejvyšší kontrolní úřad svou práci dělá:
kontroluje, dokládá, konstatuje.
Když se výsledky kontrol NKÚ ignorují, ztrácí smysl kontrola sama.
A když Parlament i vláda přehlížejí porušování zákonů,
ztrácí legitimitu celý systém.
Zůstává pak jediná otázka, kterou bychom si měli položit:
Kdo bude kontrolovat ty, kteří kontrolní závěry vědomě ignorují?

Český stát dnes působí jako organizmus, který sice dokáže diagnostikovat vlastní choroby, ale odmítá se léčit.
Jenomže stát, který se bojí pravdy o sobě samém, nemůže být nikdy zdravý.
Kontrolní závěr z kontrolní akce 24/01
Namátkou vybraná kontrolní akce oprav chodníků, kde bylo cílem kontroly prověřit, zda jsou peněžní prostředky státu a Evropské unie určené na výstavbu a rekonstrukce komunikací pro pěší vynakládány účelně, hospodárně a v souladu s právními předpisy.
Objem prostředků: 9 536 mil. Kč. (9,536 miliardy).
Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo dopravy (dále také „MD“); Ministerstvo pro místní rozvoj (dále také „MMR“); Státní fond dopravní infrastruktury, Praha (dále také „SFDI“); Centrum pro regionální rozvoj České republiky, Praha (dále také „CRR“).
Z 23 projektů byly u 17 zjištěny vážné nedostatky a žádný projekt nebyl zcela účelný!
Kolik z celkem 9 536 000 000 Kč (9,5 miliard) bylo asi vyhozeno oknem jen v tomto jednom jediném případě?
Kontrolní závěr z kontrolní akce 23/10
Pro zajímavost ještě jedna Kontrolní zpráva NKÚ, kde bylo cílem kontroly prověřit, zda jsou peněžní prostředky státního rozpočtu vynakládané Ministerstvem vnitra na pořizování, skladování a vyřazování výstroje Policie ČR.
Objem prostředků: 2 374 mil. Kč. (2,374 miliardy).
Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo vnitra (dále také „MV“).
Sami si vyzkoušejte otevřít si jakoukoli kontrolní akci na adrese NKÚ – Registr kontrolních akcí a pročtěte si je. To budete koukat: